Det här med tränarens roll i laget

Att vara tränare är ett stort ansvar, men så är det även att vara spelare i ett lag.

Som tränare har du som ansvar att genom träning och vägledning, försöka få laget att spela och fungera ihop för att nå ett mål. Som spelare har du istället ett ansvar gentemot dig och dina lagkamrater att arbeta för en gemensam framgång och göra ditt bästa som spelare i laget. - Som tränare har man helt enkelt ansvar för hela laget medan man som spelare har ansvar för sin egen roll i laget.

Så, vad muttrar jag om tränarens roll i laget? Jo, att sagda person får för mycket uppmärksamhet. Vid förluster talas det om att tränaren tog fel beslut, matchade fel och använde sig av fel taktik - medan det, vid vinster, talas om coachseger - för tränaren tog ju så bra beslut och matchade helt rätt. Det jag anser många glömmer är de andra besluten som tas under en match - spelarnas. Spelare, vågar jag säga, tar flera tusen beslut under en match - de flesta omedvetna, och det är också kombinationen av deras beslut som tekniskt sett gör matchen. Spelarna är ju de som gör laget. Tränaren är bara priviligerad nog att få vara en del av det, vill jag påstå.

Tränaren har sin del i resultatet, absolut, det är den som genom sina instruktioner och sin vägledning ska träna laget i vilka beslut de ska ta i olika situationer för att laget ska få till en gemensam tanke i sitt spel. Om spelarna sedan följer instruktioner är upp till de själva.

Som tränare tyckte jag ofta att jag fick oförtjänt mycket kritik för att det gått dåligt under en match, jag tyckte också att jag fick oförtjänt mycket bra kritik om det gått bra under en match. För, som tränare kan jag inte annat göra än att försöka ge beröm och kritik och ge spelare mina idéer på hur situationer ska lösas - om spelarna sedan väljer att följa mina idéer eller ta åt sig mitt beröm eller min kritik är helt upp till dem själva.

Oberoende på beslutet tränaren tar så är det alltid spelarna som styr hur matchen ska gå. Därför ska de uppmärksammas. De ska hyllas om det går bra men de ska också ha kritik om det går dåligt - för det är spelarna som är laget. Det vill jag alltid hävda - mina tjejer, som jag tränade, var själva laget och de var de som nådde framgångar - jag hade bara tur som fick följa med på färden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0