Till kära gubbjävel som förstörde min morgon.

Jag övningskör alltid till skolan.
Jag kör alltid samma väg.
Jag vet att det är högerregel när man kommer till korsningen utanför Hemmakväll.

När jag då stannar för att släppa förbi trafik från höger så tutar mannen bakom mig. Jag och pappa bara tittar på varandra och på mannen och funderar över varför han just ljudat.

När han sedan kör förbi kan pappa konstatera att det är en gubbe i 60-årsåldern.
Gubbjävel.



Nu när jag sitter och efterkokar på gubben i blå bil vet jag exakt vad jag skulle gjort om jag låtit reptilhjärnan tagit över.

Jag hade lagt i parkeringsbromsen, lagt ur växeln, öppnat bildörren och stegat bak mot den blå bilen. I farten hade jag ryckt av min "övningskör"skylt som jag sen hade smackat ditt på hans framruta med en hög smäll och berättat att högerregel betyder att man ska stanna för trafik från höger, inte tuta på ungdomar som övningskör!

Sen hade jag tagit tillbaka min skylt och min värdighet och satt mig och börjat köra i vetskapen om att jag troligen förtört hans morgon, så som han förstörde min.

Nu gjorde jag inte det. Jag lät moderna hjärnan arbeta och motstod att peka finger till mannen, som ett tecken på mognad.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0