Day 3. Your Parents

Mina föräldrar kommer båda norrifrån, pappa från Kiruna och mamma från Pajala. Men det hör inte hit. Det spelar ingen roll vad de har för familjer, hur gamla de är eller hur de träffades. För mig är de inte två människor från två ställen med olika historia. För mig är de mina föräldrar som är förebilder för hur jag vill leva mitt liv.

Mina föräldrar står för allting jag ser i ett lyckat äktenskap. De kan ha roligt tillsammans, de ser efter varandra, ger varandra komplimanger, kramas och pussas, kompromissar, myser, lagar mat tillsammans, diskuterar jobbrelaterade frågor med varandra och delar med sig av svårigheter. De komplettrar varandra och framför allt - de älskar den andre precis som den är.

Om jag ska jämföra mina föräldrar så är min pappa ett glas vatten och mamma en brustablett. Pappa är lugn och stillsam och brusar sällan upp sig, medan mamma ofta är i farten och springer på olika möten och, liksom jag, kan bli mindre stillsam om det är något stressmoment som får bägaren att rinna över.
Tillsammans så blir de dock en fantastisk kombination. Tillsammans är de starkast. De utstrålar en lycka när de är tillsammans oberonde på vad de gör.

De är mina förebilder när de kommer till livet och, vad som är aktuellt just nu, mitt förhållande. Jag har tagit med mig mycket av det som de gör till mitt förhållande, både medvetet och omedvetet. De har, bara genom att bete sig så mot varandra, lärt mig att ens partner inte bara är någon man kan pussas med och skaffa barn med, utan det är även en livskamrat. En person man kan ha full tillit till att den älskar en, i med- och motgångar. En person som man kan dela med. Dela tankar, funderingar, oro, lycka - eller ett fritidsintresse.

Mina föräldrar är härliga var för sig. Men fantastiska och nyttiga tillsammans - precis som ett glas treo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0