Inspiration

Jag fick en bris av inspiration till en ny fundering.

När började kalas heta fest och när gick det tillbaka till kalas?

När jag var 10-11år så hette det inte födelsedagskalas, utan födelsedagsfest. Nu heter det fortfarande fest, men när går det tillbaka till kalas? För det heter inte 40årsfest utan 40årskalas.
Så kanske man ska definera ordet fest och kalas? Är det kanske där det sitter?
Är du i 10-11årsåldern så tror jag att kalas för med sig minnena av lekar, tjejbaciller, tårta och föräldrar som springer omkring och ger ut ballonger.
-
Det är oftast inte tillåtet att ha sådant när man kommer över 10-11 år och då det är fest, som innebär Tryckare, chips och godis, bål och föräldrar som sitter i skrubben och endast tillåts komma ut om det måste fyllas på med förfriskningar och det ska då gå så fort diskret som möjligt.
Men när slår det om igen till kalas? Kanske att man kan ha fest en vanlig helg men bara kalas när det är någon som fyller år? För, vilken 12-åring har en fest utan att någon fyllt år? Väldigt få.

Så, min slutsats är att ordet kalas kommer i bruk i 18-årsåldern ungefär - precis i samma stund som du blir myndig.
Däremot så finnd det troligen undantag men när jag fyller 18 ska jag nog ha ett 18-årskalas  -  Det låter mycket roligare.

Dagens;
"Kan man inte få äta upp dem efter man fått barn?
Precis som fåglarna."
- Anonym om det motsatta känet



Festliga hälsningar









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0